
Mennyibe kerül egy esküvő, milyen feladatok merülnek fel a megszervezése során, mik a kezdő lépések?
Már korábbi cikkeinkben is szó volt az esküvőt megelőző készületekről és ezek fontosságáról, ezt most ismét kihangsúlyoznánk. Az egyik első és talán legfontosabb kérdés, hogy meghatározzuk mennyi pénzből gazdálkodhatunk. Ezután lehet elkezdeni az esküvő egyes részeinek megszervezését, a feladatkörök csoportosítását.
Egy esküvő szervezése alatt mindig rengeteg feladat merül fel. Mindent számításba kell venni és ha magunk szervezzük az esküvőt minden egyes tétel szervezését, megvalósítását fel is kell osztani. Ez azért nagyon fontos, mert úgyis folyamatosan fel fognak merülni újabb és újabb apróságok, így ha az eredeti feladatok sincsenek tisztázva könnyedén kialakulhat a káosz!
Mennyibe is kerül valójában egy esküvő, vegyük most sorba a főbb feladatcsoportokat és ezek anyagi vonzatát:
Gyűrű
Kezdjük tehát a gyűrűkkel! Az eljegyzési gyűrűk ára nagyjából 20.000. Ft-tól indul és szinte bármeddig felkúszhat! Egy-egy több kővel kirakott, igazán gyönyörű gyűrű ára rendkívül borsos lehet. Persze ízlések és pofonok, kinek mi tetszik, na és persze ki mennyit tud szánni erre a tételre!
A karikagyűrűk kezdő ára jóval magasabb, mint az eljegyzési gyűrűké, körülbelül 50.000. Ft-tól indulnak! Itt is, mint az előző esetben bármilyen magas lehet a felső határ, ha például nagyon díszes gyűrűkről van szó!

Helyszín
Itt kettő dologra kell fókuszálni, a ceremónia és a lagzi helyszínére. Bizonyos helyek adottságai mellett persze a két „esemény” helyszíne akár lehet ugyanaz is.
A ceremónia helyszíne talán egyszerűbb, ez lehet akár a házasságkötő terem is. Más esetekben az esemény egy külső helyszínen zajlik, például egy rendezvényterem vagy egy hotel kertje kiválóan alkalmas erre a célra, bevett szokás is, hogy itt tartják a ceremóniákat. Ilyen esetekben sokszor a ceremónia után a fogadás is itt kap helyet.
Fontos szempontok még a helyszínt illetően a dátum, valamint a terület kiválasztása.
A dátumról elmondható, hogy előre kell gondolkodni, gyakori, hogy egy-egy helyszínen az összes szabad időpont betelik már egy évvel korábban. Érdemes megemlíteni azt is, hogy főszezonban vagy nem főszezonban, illetve hétköznap vagy hétvégében gondolkodunk, ez nagyban befolyásolja az árat. Erről később még lesz szó részletesebben is!
A terület alatt azt értjük, hogy Budapesten, valamely más magyar nagyvárosban vagy esetleg vidéken szeretnénk tartani az esküvőt. Ha például budapestiként egy Balaton melletti helyszínre esik választásunk, a rokonok és a barátok elszállásolásáról is gondoskodni kell! Ez plusz költségeket vet fel, bár kétségtelen, hogy a budapesti árakhoz képest a helyszínbérleti díjon biztosan spórolni fogunk!
A helyszínbérleti díjak rendkívül széles skálán mozognak, nagyjából 50.000.-1.500.000. Ft között.

Itt megemlítenénk magunkat is, ha már mi is esküvői helyszín vagyunk, nem is akármilyen, hiszen festői környezetben a Bakony szívében, Zircen tarthatja az esküvőjét, aki a Bagolyvár Fogadó mellett dönt. Fogadónkban a ceremónia, a fogadás és a lagzi is megtartható. Árainkat tekintve különbséget teszünk, aszerint, hogy a catering szolgáltatást is tőlünk kéri a pár, külső szolgáltatót vesz igénybe vagy esetleg saját maga oldja meg az étkezés kérdését.
Mennyibe kerül egy esküvő nálunk?
Áraink catering szolgáltatás mellett:
-Szertartás helyszínének biztosítása padokkal, zenével:
25.000. Ft
-Terembérleti díj: 100.000. Ft
-Záróra utáni szervízdíj: 10.000. Ft/óra
Áraink, ha részben vagy teljes egészében nem az általunk készített ételeket és nem az általunk árusított italokat szolgáljuk fel:
-Szertartás helyszínének biztosítása padokkal, zenével:
25.000. Ft
-Terembérleti díj: 300.000. Ft
-Záróra utáni szervízdíj: 20.000. Ft/óra
Catering szolgáltatásainkat illetően: jelenleg 8.500. és 11.000. Ft/fő árú menüsoraink közül lehet választani!
További infók az esküvő menüpont alatt!


Ruha
Rengetegféle menyasszonyi ruhát lehet kapni, melyek ára is rendkívül eltérő. Egy esküvői ruhát nagyjából 50.000-250.000. Ft közé kell elhelyezni árban, persze a határ a csillagos ég, gyakorlatilag bármennyiért lehet ruhát venni.
A menyasszonyi ruhák esetében a vásárlás mellett vannak más opciók is. A ruhákat lehet bérelni is, ez átlagban 150.000-200.000. Ft, tehát egy kicsit olcsóbb, mintha megvennénk. A harmadik opció a ruhavarratás. Ebben az esetben biztos, hogy nagyon egyedi ruhakölteményünk lesz, viszont a varratás ára is kijöhet ugyanannyira, mintha megvennénk egy új ruhát.

A férfiak esete egy kicsit könnyebb ennél, öltönyöket már 40.000-50.000. Ft-ért is lehet vásárolni, persze itt is elmondható, hogy a különleges igények gyakorlatilag bármeddig feltornázhatják ezt az összeget!
Dekoráció
Ugyan a dekorációk mértéke és stílusa esküvőnként eltérő, abban mindenki egyetérthet, hogy valamilyen esküvői dekorációra szükség van. A dekorációkkal valamennyire egy lapon említhetőek a meghívók, ültetőkártyák, az esküvői honlap stb., fontos, hogy egységes legyen ezen elemek arculata. Az esküvői dekorációkat (mindegyik az előbb felsorolt tételre vonatkozóan) egyébként meg lehet oldani nem túl nagy költségekből is. Hozzá kell tenni, hogy ha mi magunk készítjük is ezeket, például a meghívókat, a nyomtatási költséget nem úszhatjuk meg. Ez egy szebb, tartósabb papír esetében nem olcsó. Mindent összevetve a saját dekoráció elkészítésére is tegyünk félre legalább 50.000. Ft-ot.
Az extravagáns vagy külön dekoratőrrel és grafikussal készíttetett dekorokációk gyönyörűek, a szakemberek csodálatos megoldásokkal állnak elő, viszont ennek megvan az ára is! Egy esküvői dekoráció megvalósításáért nagyon különböző árakat kérhetnek el, de nagyjából 50.000.-500.000. Ft között mozog a szolgáltatás díja. Ha dekoratőrrel vagy dekoratőr céggel készíttetjük a díszítést, akkor az alap dekorációk mellett, mint például az asztaldíszek sokszor a menyasszonyi és a koszorúslány csokor elkészítése is benne van a csomagban. Olyannal is lehet találkozni, hogy a csomagot mi magunk rakjuk össze, a különböző áru elemekből válogatva. A menyasszonyi csokrok egyébként, ha nincsenek benne a dekorációs csomagban nagyjából 10.000.-20.000. Ft/db áron szerezhetőek be.

Catering
A catering, tehát az étkezés-italozás megoldása az esküvőn, egy igen költséges mulatság, emellett mindig nagyon fontos, hogy minőségi és ízletes ételek-italok kerüljenek felszolgálásra. Az esküvői menüsort az ifjú pár így mindig alapos gonddal választja ki. Egy menüsor általában 8.000-12.000. Ft között mozog, ezt szorozzuk a vendégek számával. Egy 100 fős esküvő esetében így csak a menüsorra 800.000-1.200.000. Ft-ot kell számolni. A menüsor a legtöbb esetben nem tartalmazza az italokat, így ezek kiválasztásával és költségével külön kell számolni! 100 fő esetében az italokra is félre kell tenni egy nagyobb összeget, nagyjából 200.000.-300.000. Ft-ot. Így ennyi fő esetén csak az étel-ital költsége 1.000.000.-1.500.000. Ft között mozog.

A catering témakörében, sokszor külön tétel a torta is, azaz ezt nem tartalmazza az alapcsomag vagy külön, máshonnan kell beszerezni! Az esküvői torták kinézetének manapság már csak a megrendelő képzelete szabhat határt. Éppen ezért az árak rendkívül változóak lehetnek, akár százezres nagyságrendű különbségek is felléphetnek egy-egy torta költsége között. Emellett az is sokat számít, hogy honnan rendelünk, vidéken például jóval olcsóbban szerezhetjük be álmaink tortáját! A torták ára nagyjából 40.000.-200.000. Ft között van.
Smink, haj, köröm
Az esküvőjén mindenki szép szeretne lenni, ami érthető is, viszont ezen szépségápolási szolgáltatásoknak is megvan a maga ára. Egy szép smink, egy hajkorona és az esküvői ruhához illő körmök elkészítése egy 40.000-70.000. Ft között mozgó tétel. A nagy nap előtt próbasmink és egy próbahaj is készül, biztosítva, hogy mindenki azt a szolgáltatást kapja, amit szeretne!

Dj/zenekar
A Dj vagy az együttes tagja(i) lehetn(ek) akár barátok vagy ismerősök is! Itt azért érdemes megjegyezni, hogy jobban járunk, ha egy olyan barátot kérünk fel erre a feladatra, akit hallottunk már zenélni!
Amennyiben hivatásos Dj mellett döntünk 150.000.-200.000. Ft-os összeget kell elkülönítenünk erre a célra, a zenekarok ennél általában még többet kérnek, akár 300.000.-400.000. Ft-ot is.
Fontos még azt is tisztázni, hogy a megbeszélt összegért hány óráig fognak zenélni! Arra is ki kell találni egy konstrukciót, hogy ha a megbeszélt időkorlátot túllépjük, tovább tart a buli, még mindenki jól érzi magát és maradna, akkor milyen feltételek mellett játszik tovább a DJ vagy a zenekar!

Fotós
Korábbi cikkünkben már írtunk a megfelelő fotós fontosságáról. Sajnos ez egy olyan dolog, amin nem érdemes spórolni. A szolgáltatásnak azonban borsos ára van, egy-egy fotós akár 200.000-300.000. Ft-ot is elkérhet.
A fotósok munkájához persze hozzá kell tenni, hogy nem csak arról van szó, hogy kimennek a helyszínre kattintgatnak kicsit, készülnek képek és videóznak. A munka nagy része akkor kezdődik, amikor elkezdik feldolgozni az elkészült képeket! Az ár a képek feldolgozását, tehát az utómunkát mindig tartalmazza, sok esetben pedig a drónfelvétel készítését és kreatív fotózást is.

Ceremónismester/vőfély
Ez egy opcionális költség, sokan úgy vélik, hogy elengedhetetlen, hogy valaki koordinálja az esküvőt, mások nem érzik szükségét ennek és vannak olyanok is, akik egy kedves barátot hívnak segítségül ilyenkor.
Akik úgy érzik, hogy szükséges egy ceremóniamester/vőfély esküvőjükre 100.000-200.000. Ft közötti összeggel számoljanak erre a tételre.
Esküvőszervező
Ismét egy olyan tétel, melyet nem mindenki tart szükségesnek. Nos, ez döntés kérdése, mindenesetre kétségtelen, hogy egy esküvő teljes megszervezése és lebonyolítása hatalmas feladat, teljesen érthető, ha valaki egy profi segítségét kéri. Egy esküvőszervező munkadíja 150.000.-300.000. Ft is lehet, persze hozzá kell tenni, hogy rengeteg a munka a szervezéssel, tehát egyáltalán nem indokolatlan ez az elsőre elég magasnak tűnő összeg.
Költségek csökkentése
Az előbbiekben láthattuk, hogy mennyibe kerül egy esküvő, tételesen leosztva! Ma Magyarországon egy 100 fős esküvő esetében, még akkor is, ha limitáljuk kiadásainkat 2.500.000. Ft-al biztosan számolnunk kell!
Ez bizony nem kevés!
Hogyan csökkenthetjük ezt az összeget?
Bizonyos szolgáltatásokat végezzünk magunk vagy kérjünk segítséget olyan ismerőseinktől, akik tudjuk, hogy megbízhatóak és jók abban, amit csinálnak, például fotós ismerősünk készítse a képeket, kreatív ismerőseink a meghívókat és a dekort stb. A családtagokat is meg lehet kérni, hogy segítsenek a szervezésben, sokan még örülni is fognak, hogy hozzájárulhatnak esküvőnkhöz!
Vidéken ez sokkal könnyebben megy, egy kis faluban vagy városkában mindenki ismer mindenkit, nem nehéz olyan fodrászt vagy cukrászt találni, aki nagyon szívesen kisegít ilyenkor és persze ismerősünk ismerőse is tud szerezni, mondjuk székeket-asztalokat és sátrakat is az esküvőhöz! A nagyobb városokban és leginkább Budapesten ez sokszor nagyon nehéz! Mindenesetre fel kell térképezni ismerőseink hálózatát, hogy kitől lehet egy-egy aprócska szívességet kérni. Ne felejtsük, a sok kicsi sokra megy, így egy ingyenes smink elkészítése, a kedvezményesen beszerzett dekorációk vagy ha egy barát a DJ, az is sokkal csökkentheti a költségeket a végén!
Keressünk igényes pályakezdőket
A költségek csökkentését illetően egy tipp, hogy keressünk szakmakezdő vagy fejlődni akaró szakembereket. Rengeteg körmös és fodrász szeretne például esküvői referenciákat, így biztosan lehet olyat találni, aki kedvezményesen készíti el körmeinket vagy kontyunkat. A kezdő cukrászok közül is akadnak, akik számára egy esküvői „tortamunka” inkább referenciának jön jól és nem akarnak érte súlyos pénzeket elkérni!

Tisztázzuk, hogy mi az amire mindenképp szükségünk van és mi az amire nem feltétlenül
Az esküvőszervező és a ceremóniamester fogadása is egy jókora összeg, mely elköltése nem biztos, hogy minden esetben szükséges. Ha érzünk magunkban némi szervezőkészséget nyugodtan vágjunk bele egyedül is! Személyes tapasztalat, hogy rengeteg jó hangulatú, szépen díszített, jól sikerült esküvőt láttunk már, melyeket teljesen egyedül vagy családjuk és barátaik segítségével szerveztek meg a párok, nem fogadtak esküvőszervezőt ehhez! A ceremóniamester vagy vőfély kérdése is izgalmas! Ha van akár egy olyan jófej, nem szégyenlős rokonunk vagy barátunk, aki bevállalja ezt a feladatot, akkor nyugodtan bízzuk is rá ezt! E két tételt, ha lehúzzuk a listáról máris rengeteg pénzt spóroltunk!
Gondoljuk át, hogy mindenképp a főszezonban akarjuk-e tartani az esküvőt
A helyszínen is lehet spórolni és nem csak úgy, hogy beáldozzuk álmaink helyszínét és végül egy másik olcsóbb bérleti díjat kérő helyet választunk! Jó tudni, hogy a helyszín bérlése és sok szolgáltatás díja is olcsóbb hétköznaponként! Emellett azzal is kell számolni, hogy leginkább a késő tavasz és a nyár számít főszezonnak, ami az esküvőket illeti! Egy áprilisban vagy szeptember végén tartott esküvő esetében tehát ugyanaz a helyszín jóval olcsóbb!

A költségtételek duplázódására is figyelni kell! Mindig alaposan végig kell böngészni a kapott ajánlatokat, hiszen senki sem szeretné kétszer kifizetni ugyanazt a tételt. Egy példa erre a hangtechika-ezt a szolgáltatást a helyszín is adhatja, de akár a pár által választott Dj is, de erre persze a hely nem fog külön rákérdezni, hogy haló van már embered erre, akkor ne fizesd ki! Elmondható egyébként, hogy sok esetben minőségileg is jobban járunk a Dj-vel ilyen szempontból! A lényeg, hogy minden apró tételre figyeljünk, ami egy árajánlatban megjelenik, ha pedig nem értünk valamit pontosan a tételsoron, kérdezzünk!
Érdemes több árajánlatot is bekérni egy-egy tételre, így egyrészt válogathatunk, másrészt simán lehet, hogy találunk olyat, aki ugyanannyi pénzért több dolgot ajánl vagy kevesebbért ugyanannyit, mint egy társa.
Készítsünk költségvetést
Mennyibe kerül egy esküvő és hogyan láthatom át az összes költségtételt? Mint, ahogy a cikk elején is kitértünk a költségvetés készítése legyen a no1. –es tétel az esküvői to do list-en! Innentől indulhat a többi dolog!

A költségvetés készítésének nekiállhatunk roppant bonyolult, erre a célra készült programokkal, egy saját készítésű excel-el vagy akár egy papírlapon vagy word-fájlban is vezethetjük, bár lássuk be ez az utóbbi két megoldás a mai világban már elég elavultnak számít.
Egy egyszerű módja a hatékony költségtervezésnek, ha az office előre elkészített sablonjait használjuk. Ebből rengeteg féle akad és emellett találhatunk esküvői ütemterv, ülésrend, meghívó-nyilvántartás de még zeneszámlista nyilvántartót is. A sablonok letölthetőek az office.com oldaláról. Mindenkinek ajánljuk ezeket a sablonokat, használatuk szuper könnyű, ízlésesek és abszolút megfelelnek a célnak. (A sablonok igazából előre elkészített excel fájlok, kedvünkre adhatunk hozzá további sorokat vagy ki is törölhetünk valamit, ha esetünkben nem releváns.) Semmi szükség bonyolult, fizetős programokkal vesződni, hiszen a lényeg úgyis az, hogy egy átlátható, minden tételt tartalmazó költségvetést kapjunk a végén, amiből utána tudunk dolgozni!

Összefoglalva tényleg nagyon fontos egy esküvő esetében, hogy gondoljuk át, hogy mik azok a tételek, amik feltétlenül szükségesek és mik azok, amikről le tudunk mondani.
Amennyiben kisebb létszámú esküvő szervezésében gondolkodunk nyilván kevesebb összeggel kell számolnunk, de azért ennek is megvannak a maga buktatói.
Kis létszámú esküvők szervezéséhez itt olvashattok tippeket!
Ha jövőre lesz az esküvőtök érdemes már most elkezdeni a szervezkedést, ha eddig még nem foglalkoztatok ezzel! Mindenkinek kellemes, problémamentes szervezkedést kívánunk, reméljük cikkünk segített a költségvetés és az egyes tételek átgondolásában és egy kicsit közelebb kerültetek ahhoz, hogy lássátok valójában mennyibe is kerül egy esküvő! 😀
